Porady

Kiedy wymienić opony na letnie, kiedy na zimowe?

Wszystko, co powinieneś wiedzieć.
Na pewno co roku zastanawiasz się, czy to już ten czas? Czy to ten moment, kiedy powinieneś wymienić opony na letnie? Czas biegnie bardzo szybko. Dopiero co wymieniałeś opony na zimowe, a już zbliża się wiosna i trzeba się szykować do kolejnego sezonu. Zapraszamy cię do lektury naszego opracowania, dzięki któremu dowiesz się o wymianie opon wszystkiego, co powinieneś wiedzieć.Kiedy wymienić opony na letnie?

Specjaliści z branży, jak i producenci opon zalecają, aby opony wymienić na letnie, kiedy średniodobowa temperatura będzie większa niż 7°C. Zalecamy jednak aby poczekać kilka dni, gdyż z reguły na początku Marca po kilku ciepłych dniach z rzędu nagle może przyjść ochłodzenie i opony zimowe jeszcze mogą się przydać. Czy podobnie jest w wypadku wymiany opon na zimowe?

Kiedy wymienić opony na zimowe?

Przy wymianie opon z letnich na zimowe powinniśmy zastosować taką samą zasadę tylko w drugą stronę. Opony powinniśmy zmienić na zimowe, jeżeli średniodobowa temperatura spadnie poniżej 7°C. Na pewno zadacie sobie pytanie, dlaczego właśnie poniżej 7 stopni? Dlatego, że poniżej tej temperatury mieszanka gumowa opon letnich zaczyna twardnieć, co wpływa na zmniejszenie przyczepności i zwiększa prawdopodobieństwo wpadnięcia w poślizg.

Przechowanie opon

Dlaczego prawidłowe składowanie opon jest ważne?

Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawę z tego, że na żywotność ogumienia ogromny wpływ ma sposób jego przechowywania. Kilka miesięcy, w których trakcie opony „czekają" na właściwy sezon, może przyczynić się do znacznego pogorszenia właściwości gumowej mieszanki, dlatego do kwestii sezonowego przechowywania opon należy podejść ze szczególną rozwagą. Nie każdy właściciel pojazdu dysponuje pomieszczeniem odpowiednim do składowania kół w odpowiedni sposób. Dla wielu z nas magazynowanie ogumienia jest po prostu uciążliwe, dlatego skorzystanie z oferty naszej wrocławskiej przechowalni opon jest najlepszym wyborem.

Jak prawidłowo przechowywać opony?

W branży oponiarskiej panują ściśle określone zasady składowania kół oraz opon oczekujących na sezonową wymianę. Sposób zależy m. in. od tego, czy opony znajdują się na felgach, czy składujemy wyłącznie same gumy bez obręczy, i tak:

  • kompletne koła z oponami – przechowujemy ułożone poziomo w stos (trzeba je obracać do kilka tygodni) lub podwieszone w pozycji pionowej,
  • opony bez felg powinny być składowane w pozycji pionowej, regularnie obracając je w celu zmiany miejsca styku gumy z podłożem.

Oznaczenie 3PMSF – ciężarowe opony zimowe

Jak odróżnić opony ciężarowe letnie od opon całorocznych oraz opon zimowych? Co oznacza symbol 3PMSF ?

Opony ciężarowe muszą sprostać bardzo wymagającym warunkom. Dziesiątki tysięcy przejeżdżanych kilometrów w różnorodnych warunkach pogodowych, tysiące kilogramów obciążeń, przeróżne rodzaje nawierzchni i nieustanne olbrzymie przeciążenia.

W roku 2012 Unia Europejska wprowadziła nowy standard oraz nowe oznaczenie ciężarowych opon zimowych.  Wcześniej głównym symbolem oznaczającym ciężarowe opony zimowe był M+S wywodzące się z angielskiego mud and snow. Obecnie opona zimowa powinna posiadać symbol 3PMSF czyli znak trzech szczytów górskich i płatka śniegu ( Three-Peak Mountain SnowFlake ). Znak ten uzyskują opony, które przeszły rygorystyczne testy ISO na nawierzchni z ubitego śniegu. Znak 3PMSF powinien więc być gwarancją lepszej sprawności opony w warunkach śniegowych.

Po więcej informacji w zakresie oferty ciężarowych opon zimowych zapraszamy do kontaktu.

Dlaczego należy zmieniać opony na zimowe i odwrotnie?

Opony, letnie i zimowe różnią się od siebie wzorami bieżników oraz składami mieszanek. Bieżnik opon zimowych jest bardziej ponacinany w stosunku do bieżnika opon letnich. Większa ilość nacięć powoduje, że guma jest bardziej elastyczna, bardziej podatna na ugięcia, co w temperaturach zimowych zapewnia oponie osiągi.
Nacięcia na bieżniku są szersze niż w przypadku opon letnich, tworzą szerokie rowki, które mają większą skłonność do samooczyszczania bieżnika (przy każdym ruchu, śnieg przylegający do szerokiego rowka bieżnika, odczepia się od niego, oczyszczając bieżnik). Skład mieszanki opon zimowych różni się znacząco od opon letnich.

Opony zimowe poprzez wysoką zawartość krzemionki zachowują elastyczność i nie twardnieją w warunkach niskich temperatur. Opona miękka zapewnia wysoką przyczepność i trakcję, opona stwardniała nie zapewnia niczego poza niekontrolowanym poślizgiem.
W wielu testach wykazano, że opony letnie mają o 30 procent dłuższą drogę hamowania niż opony zimowe. Długość drogi hamowania wyznacza zakres naszego bezpieczeństwa. Jeśli chcemy go wydatnie podnieść, używajmy opon zimowych.

Prawidłowy poziom ciśnienia w oponach

Ciśnienie w oponach ma wpływ na ich żywotność oraz stanowi istotny element bezpieczeństwa. Informacje dotyczące odpowiedniego ciśnienia można znaleźć w instrukcji pojazdu.

Nieprawidłowy poziom ciśnienia w oponach powoduje zmniejszenie przyczepności oraz przedwczesne lub nierównomierne zużycie bieżnika.
Może to utrudniać prowadzenie pojazdu i jest szczególnie niebezpieczne przy skręcaniu przy większych prędkościach.
Ze względu na naturalne uchodzenie powietrza w miarę upływu czasu, ciśnienie w oponach należy sprawdzać przynajmniej jeden raz w miesiącu.
Ciśnienie należy zawsze sprawdzać na zimnych zimnych oponach, czyli w pojeździe, którym nie jeżdżono przez co najmniej 3 godziny przed sprawdzeniem ciśnienia.

UWAGA: Nie wolno spuszczać powietrza z kół lub zmieniać ciśnienia powietrza przy nagrzanych oponach po zakończonej jeździe.

Wyważanie kół

Drogi kliencie czy wiesz, że koła powinno wyważać się co 10 000 tyś. kilometrów

Warto stosować się do tej wskazówki gdyż poprawne wyważenie kół zapewnia lepszy komfort jazdy oraz powoduje wolniejsze zużycie elementów zawieszenia, układu kierowniczego, łożysk czy opon.

Pamiętaj, aby obniżyć sobie koszty eksploatacji własnego pojazdu przed każdym założeniem lub przełożeniem kół, zadbaj o to aby zostały wyważone.

Zawór opony – warto wiedzieć

Zawór jest bardzo ważnym elementem koła, który ma wpływ na szczelność, bezpieczeństwo i trwałość opony. Przy zbyt niskim ciśnieniu, opona zużywa się nieprawidłowo jak również zbyt szybko.
Wymiana zaworów jest bardzo ważna gdyż w czasie użytkowania zawór poddany jest na działanie zmiennych warunków atmosferycznych oraz siły odśrodkowej w wyniku czego jego właściwości oraz wytrzymałość bardzo maleją.
W skrajnych przypadkach taki zawór może zostać wypchnięty przez ciśnienie w oponie, co może doprowadzić do bardzo niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Drogi kliencie zadbaj o bezpieczeństwo swoje i rodziny!